terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van frankenmarieke - WaarBenJij.nu terug van weggeweest! - Reisverslag uit Kingston, Jamaica van frankenmarieke - WaarBenJij.nu

terug van weggeweest!

Door: Frank en Marieke

14 December 2006 | Jamaica, Kingston

Beste allemaal,

we zijn weer terug in Negril om onze laatste dagen rustig door te brengen (in het schitterende houten huis waar we in het begin ook waren). Vanuit Ocho Rios, waar we de 'tree ligthing ceremony' bijwoonden voor de aanvang van de kerstdagen zijn we doorgereisd naar Falmouth. Daar hebben we bijna onze lieve fietsjes verpest door over net aangebracht teer te rijden, maar inmiddels zijn ze weer schoon. Een mijl ten oosten van Falmouth ligt een baai, 'glistening waters' of 'luminous lagoon' genaamd. Omdat we dat niet wilden missen, hadden we kaartjes gekocht om met een boot de baai in te gaan.
de baai wordt luminous genomed omdat in het water allemaal micro-organismen zitten (dinoflagellatus) die fosforhoudend zijn. Heel kort gezegd komt het op het volgende neer: zodra je het water beweegt, verschijnt er een groenblauw licht in het water. Het was flink donker toen we het water opgingen, en we zagen overal visjes zwemmen en zelfs een paar grote roggen! Marieke had haar bikini aan voor de gelegenheid en is het water ingegaan. Ze lichtte helemaal groen-blauw op, echt waanzinnig!

De dag erna hadden we een druk programma. Eerst zijn we naar de Krokodillen Farm gegaan waar de James Bond film 'Live and let die' is opgenomen. James Bond loopt daar over de ruggen van de krokodillen. Helaas was het park erg in verval waardoor we daar snel weer vertrokken waren. Gelukkig hebben we de entreeprijs nog wel enigzins kunnen drukken door aan te geven dat we erg ontevreden waren :)
Dezelfde middag zijn we naar het Greenwood Greathouse geweest. Dit is, zegt men, het best bewaarde Greathouse in Jamaica. Alles verkeerde nog in originele staat. Het stond vol met antieke meubels, muziekinstrumenten en oude gebruiksvoorwerpen. Zo stond er ook een mensenval die ervoor moest zorgen dat de slaven het terrein niet konden ontvluchten. Vroeger werkten er ongeveer 2000 slaven op de plantage rondom het Greathouse! Erg indrukwekkend om te zien en het verhaal erachter te horen.

Nu in Negril zijn we vooral weer lekker aan het lezen, snorkelen en genieten van het lekkere weer!

Nog een paar dagen en we zijn weer thuis! We zijn al aan het bedenken hoe erg we zullen moeten wennen aan de kou, de verplichtingen en de grauwheid van Nederland (sorry!) Als je hier om je heen kijkt, dan zie je altijd bloemen en groen, met vlinders, hagedisjes en vogels. Vooral deze laatste dagen genieten we daar dubbel van! Tot gauw allemaal!

• 14 December 2006 - 18:38

Tamara:

Geniet er nog van!! Ik dacht trouwens dat jullie ook naar Cuba zouden gaan, maar dat heb ik zeker verkeerd begrepen. Dat oplichtende meer klinkt geweldig trouwens!!

• 14 December 2006 - 19:53

Ruud:

Hallo , hier is buurvrouw marie schipper maandag overleden . Zaterdag is de begravenis. Maar misschien hebben jullie dit al via prive-mail vernomen. Nu gaat marian Piet knippen zodat hij er netjes bijloopt op zaterdag.
    Ik ben benieuwd hoe de nieuwe uitvoering van K.O.K wordt. Op Jamaica kunnen jullie hopelijk nog even probleemloos vacantie vieren.Groeten uit Spierdijk

• 14 December 2006 - 20:09

Marloes Grondstra:

Hallo!
    Hoorde gister van jullie site en heb even snel alle verhalen doorgenomen! Jullie hebben al mooie dingen beleefd, geniet nog van de tijd dat jullie daar zijn! Groetjes Marloes

• 18 December 2006 - 13:32

Frank:

Hoi Marieke,
    Probleem,
    as zat 23-12 is ws de pianiste verhinderd!
    Uno, kun jij?
    Secundo, wil jij?
    Tertio, kun je me terugmailen voor 16.30 u ivm op de post doen van dvd!

Groetjes,
    ome Frank

• 20 December 2006 - 16:49

Jeske:

Volgens mij zijn jullie nu al echt bijna aan het einde van jullie reis.... de koek is op! Het "echte" leven begint weer, maar wel meteen met feesten! Tot gauw!